And your absence teaches
me
what art could not.
Daniel Weissbort
what art could not.
Δεν ύφαινα, δεν έπλεκα,
ένα γραφτό άρχιζα, κι έσβηνα
κάτω απ’ το βάρος της λέξης
γιατί εμποδίζεται η τέλεια έκφραση
όταν πιέζετ’ από πόνο το μέσα.
Κι ενώ η απουσία είναι το θέμα της ζωής μου
–απουσία από τη ζωή –
κλάματα βγαίνουν στο χαρτί
κι η φυσική οδύνη του σώματος
που στερείται.
Σβήνω, σχίζω, πνίγω
τις ζωντανές κραυγές
«πού είσαι έλα σε περιμένω
ετούτη η άνοιξη δεν είναι σαν τις άλλες»
και ξαναρχίζω το πρωί
με νέα πουλιά και λευκά σεντόνια
να στεγνώνουν στον ήλιο.
Δε θα ’σαι ποτέ εδώ
με το λάστιχο να ποτίζεις τα λουλούδια
να στάζουν τα παλιά ταβάνια
φορτωμένα βροχή
και να ’χει διαλυθεί η δική μου
μες στη δική σου προσωπικότητα
ήσυχα, φθινοπωρινά...
Η εκλεκτή καρδιά σου
– εκλεκτή γιατί τη διάλεξα –
θα ’ναι πάντα αλλού
κι εγώ με λέξεις θα κόβω
τις κλωστές που με δένουν
με τον συγκεκριμένο άντρα
που νοσταλγώ
όσο να γίνει σύμβολο Νοσταλγίας ο Οδυσσέας
και ν’ αρμενίζει τις θάλασσες
στου καθενός το νου.
Σε λησμονώ με πάθος
κάθε μέρα
για να πλυθείς από τις αμαρτίες
της γλύκας και της μυρουδιάς
κι ολοκάθαρος πια
να μπεις στην αθανασία.
Είναι σκληρή δουλειά κι άχαρη.
Μόνη μου πληρωμή αν καταλάβω
στο τέλος τι ανθρώπινη παρουσία
τι απουσία
ή πώς λειτουργεί το εγώ
στην τόσην ερημιά, στον τόσο χρόνο
πώς δεν σταματάει με τίποτα το αύριο
το σώμα όλο ξαναφτιάχνει τον εαυτό του
σηκώνεται και πέφτει στο κρεβάτι
σαν να το πελεκάνε
πότε άρρωστο και πότε ερωτευμένο
ελπίζοντας
πως ό,τι χάνει σε αφή
κερδίζει σε ουσία.
Κατερίνα Αγγελάκη-Ρουκ
Penelope Says
I wasn’t
weaving, I wasn’t knitting
I was
writing something
erasing
and being erased
under the
weight of the word
because
perfect expression is blocked
when the
inside is pressured by pain.
And while
absence is the theme of my life
—absence
from life—
tears and
the natural suffering
of the
deprived body
appear on
the page.
I erase,
I tear up, I stifle
the
living cries
“Where
are you, come, I’m waiting for you
this
spring is not like other springs”
and I
begin again in the morning
with new
birds and white sheets
drying in
the sun.
You will
never be here
to water
the flowers
the old
ceiling dripping
under the
weight of the rain
with my
personality
dissolving
into yours
quietly,
autumn-like…
Your
choice heart
—choice
because I have chosen it—
will
always be elsewhere
and I
will cut
with
words
the
threads that bind me
to the
particular man
I long
for
until
Odysseus becomes the symbol of Nostalgia
sailing
the seas of every mind.
Each day
I
passionately forget you
that you
may be washed of the sins
of
fragrance and sweetness
and
finally all clean
enter
immortality.
It is a
hard and thankless job.
My only
reward is that I understand
in the
end what human presence is
what
absence is
or how
the self functions
in such
desolation, in so much time
how nothing
can stop tomorrow
the body
keeps remaking itself
rising
and falling on the bed
as if
axed down
sometimes
sick, sometimes in love
hoping
that what it loses in touch
it gains
in essence.
Katerina Anghelaki Rooke
Katerina Anghelaki Rooke
Translated by Karen Van Dyck
(Picture: Snow and mist, John Atkinson Grimshaw)
The introductory lines of this poem, in Greek and in English, are used, in turn, as an introductory to Aldo Paolo Bottino's academic paper "The Pharos of Laertes: Weaving the Fabric of Epic". Lately, I have been thinking of the inscriptions commissioned by Herodes Atticus, including one mentioning Protesilaus, the first of the Greeks and their allies killed in the Trojan War. But The inscription is given in a feminine voice, as if by Regilla, Herodes' dead wife, echoing Laodamia, the wife of the dead Protesilaus. Besides the complexities of Rooke's poem echoing elements in the Odyssey (eg the marital bed, built around a tree, as is known only to Odysseus and Penelope - a fact that assists Penelope in identifying her disguised husband after forty years), there is also the echo of Protesilaus, the first "Greek" to land on Trojan soil and ready for war, in Odysseus, the last Greek to return to his homeland after the war.
ReplyDeleteProtesilaus is allowed to return from the dead for one night with Laodamia. Odysseus goes off, after his return to Ithaca in a quest to find a country that does not know the sea (thinking an oar is a winnowing blade). "Presence and absence" are threads to weave connecting Rooke's poem, the myths around Penelope and Odysseus, and those around Protesilaus and Laodamia. The resonances are Greek, classical, existential, poetic (of course) and personal (for me and probably Rooke).
GREG Bird (birdgregj@gmail.com)